Apps lust of last

December 2021

Met de SpotR kan je voor vertrek peilen of de buitenplek die je voor ogen hebt rustig is. Deze nieuw ontwikkelde app werd door het burgerpanel eind 2020 met een kleine enquête getoetst op gebruiksvriendelijkheid.

Er zijn nog veel meer apps. Dat roept een heleboel vragen bij ons op: Hoe is het eigenlijk gesteld met de communicatie van de gemeente apps. En welke beschikbare apps kunnen we zo opsommen? Gebruiken we die apps ook? Tijdens het gesprek met de gemeente komt naar voren dat van de 16 apps die we zo konden noemen, zij slechts van 9 eigenaar zijn. De rest lijkt qua vormgeving, door bijvoorbeeld de groene kleur, maar is van een andere organisatie. Via een enquête onder de vrienden van het Burgerpanel blijkt dat de meeste apps onbekend zijn en er geen behoefte aan is.
We hebben daarom met de gemeente overlegd over nut en noodzaak van apps. Kunnen bepaalde diensten gekoppeld worden in één app? Hoe worden de apps onder de burgers getest op gebruiksvriendelijkheid? Vooral een overzicht van alle apps van de gemeente op de eigen website zal niet misstaan.

Ons onderzoek heeft ervoor gezorgd dat de lijnen korter zijn en we elkaar weten te vinden als er qua dienstverlening iets getest moet worden of verbeterd kan worden.

Bekijk meer adviezen

pexels-shvets-production-7203839

Een woonvisie voor jonge starters?

Een passende woning vinden in Rotterdam is lastig. Voor jonge starters bijna onmogelijk. Ook in de sociale huursector. In de Woonvisie 2024 is er weinig aandacht voor deze doelgroep. Wordt het niet eens tijd voor de gemeente om een aparte woonvisie speciaal voor jonge starters te maken.
pexels-nils-held-13339252

Metroschouw najaar

Iedere metro schouw is weer anders. Tijdstippen, seizoenen of welke metrolijn zijn van invloed. Wat constant is zijn de drie vaste aspecten: Veilig, Heel en Schoon. Lees meer in het rapport over wat er naar voren kwam bij de metro schouw op de metrolijn A/B/C en de daarbij behorende metrostations vanaf Marconiplein tot en met Capelsebrug.
pexels-diogo-cacito-15009921

Hoe staat de Mantelfoon en nu voor?

De Mantelfoon is één centraal punt voor vragen van mantelzorgers en wil voorkomen dat mantelzorgers in Rotterdam overbelast raken. Ook alle Rotterdamse professionals die te maken hebben met mantelzorg kunnen hier terecht. Het is dus zaak dat de Mantelfoon een breed publiek bereikt en zijn missie kan voortzetten.